STENHØJ har leveret innovative løsninger i 100 år!

Dato: 01. august 2017

STENHØJ GRUPPEN kan i år fejre sit 100 års jubilæum. I 100 år har virksomheden leveret innovative løsninger af høj kvalitet til autobranchen, både i Danmark og i store dele af udlandet.

STENHØJs historie er kendetegnet af en innovativ tankegang, tilpasningsevne, initiativ og ønsket om at skabe en stor, international virksomhed. Sådan var det for 100 år siden – og sådan er det i dag.

En fabrikant fødes
”Jeg vil være fabrikant og have 100 mand”. Det var ordene fra Sigurd Stenhøj til hans mor, inden han startede i skolen. Startskuddet til at realisere drømmen skete i 1917, hvor han købte sin mesters smedje for den nette sum af 3.000 kr.

Det var dog først i 1929 hans livsværk kom til live, og som så mange gode ideer, var det en af hverdagens små udfordringer, der var kilde til idéen.

For at imødekomme behovet fra det voksende antal biler på de danske veje, havde Stenhøj Smedjen udvidet sit forretningsområde til også at reparere biler. I midten af 1920’erne blev Chevrolet-bilerne for alvor introduceret til det danske marked, og fandt også sin vej til Sigurds værksted. De lave Chevrolet-modeller skabte dog udfordringer på værkstedet. Særligt for en af svendene, som var lidt til den runde side. Han kunne simpelthen ikke komme ind under den lave bil. Sådan kom Sigurd Stenhøj på idéen til ”bil-elevatoren”.

Først Danmark – så resten af verden
Internationalisering har altid været et nøgleord for STENHØJ og en hjørnesten i firmaet lige fra starten.

Tingene gik nemlig rigtig godt for Sigurd Stenhøj – så godt, at nyheden spredte sig ud i verden. Helt til Sydafrika, hvor en dansk ingeniør importerede danske varer. Snart fulgte Storbritannien, Marokko, Norge, Letland og Egypten efter, og STENHØJ har fortsat sin sejrsgang verden over.

”Hvis du drejer en globus og sætter en finger et tilfældigt sted, vil chancen for at der er en STENHØJ forhandler i nærheden, være meget stor”, udtaler adm. direktør Søren Dyøe Madsen og fortsætter; ”vi arbejder kontinuerligt på at opbygge nye markeder i hele verden”. Denne strategi underbygges af lanceringen af brandet AUTOPSTENHOJ i 2016. Det tyske datterselskab autop og danske STENHØJ går sammen om at præsentere et komplet produktprogram for verdensmarkedet. ”Vores mål er at være den markedsledende leverandør og kundernes første valg, når der skal investeres i løftere, værkstedsudstyr og serviceydelser”, fortæller adm. direktør direktør Søren Dyøe Madsen.

Innovation og tilpasningsevne
”Initiativ er en egenskab, utroligt mange savner, selv mennesker som ellers er meget dygtige”. Ordene er Sigurd Stenhøjs, og da krigens alvor ramte Danmark i 1940, fik han brug for sin egen snarrådighed.

På grund af krigen blev bl.a. jern en mangelvare. Men for Sigurd var der er en løsning på alt. Han var velforberedt og havde købt store mængder jern ind inden krigen for alvor påvirkede markedet. Men det var slet ikke nok. Hvad gør man så? Man sender dykkere med skærebrændere ned på havets bund og henter materialer op fra skibsvrag.

Men krigen satte stadig sine begrænsninger for efterspørgslen, så Sigurd undersøgte markedet for at se, hvilke behov der var opstået. Det blev til en del interessante opfindelser såsom mostpressen, tørvevenderen, kartoffelkogeriet og ikke mindst gasgeneratoren, der holdt Danmark kørende under krigen, hvor brændstof var en mangelvare.

I en omskiftelig verden er fleksibilitet og tilpasningsevne mere vigtig end nogensinde. STENHØJ laver ikke længere mostpressere eller tørvevendere, men idérigdom, innovation og nytænkning er bestemt ikke lagt på hylden. Nu ligger fokus på at udvikle kvalitetsprodukter, der følger de nyeste teknologiske fremskridt og opfylder kundernes behov, både nu og i fremtiden.

Hovedparten af STENHØJs omsætning kommer i dag fra den automotive industri, men firmaet udvikler og sælger fortsat en række produkter til den øvrige industri – herunder kompressorer, industrielle komponent-/delevaskemaskiner og ikke mindst presse- og rømmemaskiner til store produktionsanlæg – hvoraf en del faktisk afsættes til de bilproducerende fabrikker.

Premium produkter
STENHØJs produkter kendetegnes i dag ved at være udviklet i tæt samarbejde med bilfabrikanterne og er kendt verden over som premium produkter, der på løsninger, kvalitet og holdbarhed er helt i front i markedet. Det tætte samarbejde med bilfabrikanterne sikrer ligeledes en produktportefølje, der lever op til såvel nutidens som fremtidens krav.

STENHØJ GRUPPEN består i dag af 10 datterselskaber og ca. 600 ansatte. STENHØJ har stadig til huse i Barrit, hvor fabrikken fortsat producerer løftere, kompressorer samt presse- og rømmemaskiner.

Virksomheden er fortsat i familieeje. Direktør Leif Nielsen overtog virksomheden i 1993. I dag drives virksomheden af Søren og Lene Dyøe Madsen.

Smedjen hvor det hele begyndte

Automobilløfteren var en succes

Sigurd Stenhøjs værksted fik hurtigt meget at lave

Modellerne blev mere og mere avancerede