NEXION S.p.A og STENHØJ GRUPPEN går sammen og etablerer sig som den førende leverandør af produkter og serviceydelser til det automotive eftermarked i Europa.

STENHØJ GRUPPEN, der er en af verdens førende leverandører af produkter og ydelser til det automotive eftermarked og den italienske koncern NEXION, teamer op. De to familieejede virksomheder har netop indgået en aftale, hvor NEXION erhverver 75% af aktierne i STENHØJ GRUPPEN. De resterende 25% ejes fortsat af familien Dyøe.

Konsolidering og et perfekt match

CEO for STENHØJ GRUPPEN, Søren Dyøe Madsen ser et perfekt match mellem NEXION og STENHØJ:
”STENHØJ tager nu det næste store skridt fremad. Vi har de senere år opbygget en unik position som en af de førende leverandører og med de stærkeste brands indenfor værktøjsudstyr, og står i dag meget stærkt.

I vores del af den automotive branche er nøgleordet i disse år konsolidering.
For at være med på fremtidens vinderhold er det bydende nødvendigt at indgå stærke partnerskaber. Jeg har derfor set frem til denne dag, hvor vi med aftalen med NEXION cementerer den stærkeste konstellation af leverandører i Europa – måske endda på verdensplan – med store fordele for alle vores kunder i hele værdikæden.

De to selskabers produkter og geografiske tilstedeværelse komplementerer hinanden perfekt.

NEXION er den førende i verden indenfor udvikling og produktion af dækskiftere, afbalanceringsmaskiner og hjuludmålere i højeste kvalitet, og STENHØJ opererer, på samme vis som NEXION, i hele værdikæden – fra produktudvikling, produktion – men også indenfor distribution og serviceydelser, med et produktprogram af løftere, bremsetestere, lystestere og emissionstestere, ligeledes i højeste kvalitet.

De to fusionerede selskaber vil drage fordel af den geografiske tilstedeværelse og det distributionsnetværk, de hver især besidder.

NEXION er stærkt repræsenteret i Sydeuropa, Syd- og Nordamerika såvel som på markedet i Kina, Afrika og Australien, hvor STENHØJ er stærke i Nordeuropa og Australien. Derved får selskaberne sammen et langt større forhandlernetværk end tidligere, ligesom produkter og brands komplimenterer hinanden.

STENHØJ er derved nu endnu mere motiveret til at fortsætte rejsen og implementering af de strategier, der har ført til vores nuværende succes”, udtaler Søren Dyøe Madsen.

Han fastslår samtidig, at produktionen i Barrit fortsætter uændret – og der er en klar forventning om, at konstellationen vil betyde øget produktion og afsætning af STENHØJs produkter.

CEO for NEXION, Claudio Spiritelli udtaler: “Vi skaber et stærkt partnerskab! NEXION og STENHØJ har det til fælles, at de begge har en lang historie med succes og dedikation. Begge er til stede på det automotive eftermarked med et produktprogram med mange synergier.

Som blot et eksempel herpå, vil vi tilføre de traditionelle bremsetestere og lystestere fra STENHØJs program af fremragende testudstyr vores helt nye teknologiske værktøj ADAS, et produkt, som størstedelen af alle professionelle værksteder vil efterspørge".

Det er med stolthed, at vi kan præsentere denne aftale, og vi er meget glade for at det er lykkedes at indgå et så stærkt partnerskab. Vi er overbeviste om, at begge selskaber vil drage stor fordel af de synergier, der helt naturligt vil opstå. ”

De to selskaber NEXION og STENHØJ vil tilsammen have en omsætning på mere end 300 mio. EURO, beskæftige mere end 2.000 ansatte og en ganske væsentlig position på markedet.

Søren Dyøe Madsen fortsætter som CEO for STENHØJ og vil parallelt få opgaver i NEXION.

Om STENHØJ:
STENHØJ blev grundlagt i 1917 og har hovedkvarter i Barrit, Danmark. STENHØJ består i dag af en række førende internationale selskaber, som opererer i hele værdikæden og har en lang række stærke brands – blandt andet AUTOPSTENHOJ, Sherpa, Molnar, STENHØJ, GEMCO og Tecalemit (udvalgte områder).

Om NEXION S.p.A.:
NEXION er et familieejet selskab med hovedkvarter i Corregio i regionen Reggio Emillia i Italien. NEXION gruppen er verdensledende i den automotive industri med mere end 65 års historie, og med en portfolio af stærke brands bestående af Corghi, Hpa-Faip, Mondolfo Ferro, Orlandini, Sice, TECHNOMOTOR, Teco og Bright.

For mere information - kontakt:
Søren Dyøe Madsen, CEO STENHØJ GRUPPEN – Mobil: +45 2634 1310, mail: slm@stenhoj.dk