STENHØJ GRUPPEN styrker sin position i Norden og Baltikum

Dato: 15. januar 2018

STENHØJ GRUPPEN styrker sin position i Norden og Baltikum

STENHØJ GRUPPEN fortsætter sit indtog i Norden, hvoraf det første spadestik blev taget med etablering af STENHØJ SWEDEN i august 2017.

STENHØJ GRUPPEN har opkøbt de tre salgs- og serviceselskaber Tecalemit i Finland, Estland og Litauen. Tecalemit er i disse lande markedsførende indenfor salg og service af udstyr til det automotive eftermarked.

Opkøbene sker med afsæt i STENHØJ GRUPPENs ønske om at styrke sin position i de nordiske og baltiske lande og dermed understøtte den strategiske udvikling i STENHØJ GRUPPEN. Opkøbet bidrager også til koncernens vækstmål.

”Dette opkøb vil generere en omsætningsforøgelse i størrelsesordenen 100 mio. kr.” udtaler CEO for STENHØJ GRUPPEN Søren Dyøe Madsen.

”Sammen med STENHØJ GRUPPEN styrker vi vores tilstedeværelse i både Finland, Estland og Litauen og overtager dermed en langt større markedsandel” fortæller Ilkka Eriksson, CEO for Tecalemit Finland.

STENHØJ produkterne er velkendte i både Finland, Estland og Litauen og har været massivt tilstede på markedet igennem mange år. Samlet set har STENHØJ og Tecalemit 180 års historie.

”At STENHØJ navnet giver genklang på de nordiske og baltiske markeder, giver os et stærkt fundament og solidt afsæt i forhold til at understøtte hele koncernens værdikæde fra produktion til salg. Vi vil styrke vores position på markedet med et bredt produktprogram af egne produkter samt produkter fra eksisterende leverandører. Det betyder, at vi kan tilbyde vores samarbejdspartnere flere fordele og ressourcer i fremtiden”, konkluderer CEO Søren Dyøe Madsen. Han fortsætter - ”Vi har haft Tecalemit som forhandler af vores produkter i mere end 60 år, så vores relation er i forvejen stærk og positiv og vil være en styrke i det kommende samarbejde”.

Det er ikke tilfældigt, at det netop er nu, STENHØJ GRUPPEN vælger at igangsætte sin strategi. Dels er det tydeligt, at man i disse lande står med en aldrende bilpark, og sammen med større råderum ift. det økonomiske opsving forventes det, at bilsalget vil være stigende i den nærmeste fremtid.

”I modsætning til en række af vore konkurrenter er STENHØJ GRUPPEN i en stærk markedsposition, hvilket stiller os gunstigt i forhold til strategiske opkøb”, udtaler CEO Søren Dyøe Madsen.

Det ses tydeligt i STENHØJ GRUPPENs aktiviteter i 2017, hvor STENHØJ SWEDEN blev etableret med datterselskaber i Hong Kong og Kina. Det svenske selskab varetager det tidligere Opus Emissions aktiviteter i ind- og udland.

Endvidere etablerede gruppen sig i Australien med selskabet STENHØJ AUSTRALIA, der varetager gruppens aktiviteter i Australien og kommende aktiviteter i Asien, og brandet MOLNAR blev tilkøbt. MOLNAR brandet er det australske svar på STENHØJ.

2016 var også et travlt år for STENHØJ GRUPPEN, hvor det nye brand AUTOPSTENHOJ blev lanceret og siden har haft massiv succes verden over.

Øget aktivitet i STENHØJ DK
Også i Danmark har STENHØJ GRUPPEN travlt. Det danske salgs- og serviceselskab STENHØJ DK har været under stor udvikling de sidste to år.

Det nyeste tiltag har været opkøbet af servicevirksomheden JG Service i Nordjylland. CEO Søren Dyøe Madsen udtaler: ”Jeg er glad for, at det er lykkedes for os at lave denne aftale, og med dette opkøb understøtter vi den overordnede strategi for STENHØJ GRUPPEN. Det er endvidere særdeles vigtigt for STENHØJ DK, at vi er stærke lokale partnere, og med dette tiltag cementerer vi vores markedsposition og udvikling i Danmark.”

STENHØJ har leveret innovative løsninger i 100 år
STENHØJ GRUPPEN fejrede i 2017 sit 100 års jubilæum. I 100 år har virksomheden leveret innovative løsninger af høj kvalitet til autobranchen, både i Danmark og i store dele af udlandet.

STENHØJ GRUPPEN er en dansk familieejet virksomhed med hovedsæde i Barrit i Jylland, Danmark. STENHØJ blev grundlagt i 1917 og har i dag udviklet sig til en af verdens førende leverandører af produkter og ydelser til især det automotive eftermarked. Gruppen består i dag af 16 datterselskaber i 11 lande, beskæftiger 660 medarbejdere og eksporterer til mere end 60 lande på verdensplan.

Hovedparten af STENHØJs omsætning kommer i dag fra den automotive sektor, men firmaet udvikler og sælger fortsat en række produkter til den øvrige industri – herunder kompressorer, industrielle komponent-/delevaskemaskiner og ikke mindst presse- og rømmemaskiner til store produktionsanlæg – hvoraf en del afsættes til de bilproducerende fabrikker.

For yderligere information kontakt:
Søren Madsen
slm@stenhoj.dk

Billedmateriale er til frit brug.

For yderlig pressematerialer besøg vores pressecenter http://www.stenhoj.com/pressecenter/pressecenter